Dělené disky (Combat Rims)

Zatímco prvních 20 000 Jeepů jezdilo na pevných ráfcích, všechny Jeepy poté měly tzv. Combat rims = „bojové ráfky“. Společnost Kelsey Hayes Wheel Company vyráběla tyto ráfky po celou dobu války.‎

‎Myšlenka dělených ráfků přišla na svět koncem roku 1941 a prvé dodávky od března 1942. Idea spočívala v tom, že i v boji mohl každý voják rychle sundat plášť z ráfku pouhým vyfouknutím pneumatiky a odšroubováním osmi šroubů.

Co je ovšem velmi důležité: Bylo také přidáno kovové mezikruží nazvané „beadlock“ (zámek patek pláště). Toto fungovalo jako jakýsi „run flat“, což umožnilo Jeepu s propíchnutou, prostřelenou pneumatikou ujet dalších 40 + mil.‎

Osobně si myslím, že výměna pneumatiky na bojišti pouhým odšroubováním osmi šroubů, ještě k tomu zezadu a na vyheverovaném autě, je téměř nesmysl a snad nikdo to nepoužíval. Zkuste si to -:). (viz. obr. dole).
Myslím si, že pravým důvodem pro zavedení půlených disků jistě byla možnost instalace ocelového mezikruží „beadlock“ = zámek patek pláště k disku a tudíž možnost odjet prostřelenou pneumatikou relativně hodně mil do týlu bez nebezpečí svlečení pneumatiky z ráfku.‎
Takto vypadá originální „beadlock“ (zámek patek pláště)

Současné repliky se dodávají zásadně bez mezikruží.
My nyní místo nich používáme gumové límce jako ochranu duše.
Upozorňuji, že válečná výroba gumové límce nepožívala. viz SNL-503 z roku 1945. O nějakých gumových límcích ani slovo. ‎

Tudíž nyní montovat gumový límec a pak ještě kovový beadlock by byl nesmysl.

Výměna pneumatiky děleného ráfku, 27. pluk. Korea, 8. srpna 1950. ‎‎
Hank Walker Foto/LIFE‎

Kompletní návod na výměnu plášťů 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *